tirsdag 23. august 2011

MITT ORGEL

Mitt husorgel er blitt 25 år og er fremdeles et godt instrument å øve på. Jeg var så heldig å få en møbelsnekker som svigerfar. Han hadde et stort ønske om å få bygge et husorgel. Etter avtale med orgelbygger Venheim fikk jeg de nødvendige tegninger til et 9 stemmers orgel med 2 manualer og pedal.
Svigerfar laget alt det tekniske til orgelet i løpet av en vinter. Svigerfar og en snekkerkyndig tremenning hjalp meg med å utvide huset med et musikkrom på 50 kvadratmeter. Rommet fikk en takhøyde på 3.55 meter hvor vi kunne montere orgelet. 7 stemmer fikk jeg kjøpe hos pipemaker Huttmeier.  Orgelbygger Ryde intonerte alle stemmene i orgelrommet.
Orgelet har følgende disposisjon. Manual I: gedakt 8`, principal 4` ( i fasade) waldfløyte 2`,
principalkvint 1 1/3`.  Manual II: gedakt 8`, rørfløyte 4`, principal 2`, kromhorn 8` (fra tidligere orgel i Borgund) Pedal: Subbass 16`(fra tidligere orgel i Hovind) Koppel II/I, I/P, II/P. Begge manualene står på samme lade med manual I fremst mot fasaden. Subbassen ligger under orgelhuset med labiene i forkant. Spillebordet står på motsatt side av fasaden.


 
 
 
 
C:\Users\John\Pictures\2013-01-19\005.JPG

 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar